به گزارش   ايرنا، به طور کلي براي محاسبه نرخ تورم سه روش استفاده مي شود. در روش اول نرخ تورم را در پايان هر ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل مانند ارديبشهت 88 نسبت به ارديبهشت 1387 مي سنجند که آن را روش نقطه اي مي گويند. در روش دوم نرخ تورم در پايان هر ماه را نسبت به ماه قبل به طور مثال ارديبهشت ماه نسبت به فروردين ماه ارزيابي مي کنند. روش سوم متوسط نرخ تورم در 12 ماه سال محاسبه مي شود مانند 12 ماهه منتهي به ارديبهشت 87 در مقايسه با 12 ماهه منتهي به ارديبهشت 86.
بر اساس اين گزارش دو روش نقطه اي و ماهانه به دليل اينکه روند رشد قيمت ها را به خوبي نشان مي دهند در تحليل هاي علمي به کار مي رود. به طور مثال ميزان قيمت نان در خرداد ماه نسبت به ارديبهشت ماه و ارديبهشت ماه نسبت به فروردين ماه به خوبي روند صعودي يا نزولي بودن قيمت را مشخص مي کند و براي مردم هم قابل لمس تر است. اما متوسط ساليانه نرخ تورم بيشتر در پژوهش هاي خاص استفاده مي شود و از ديرباز بانک مرکزي و همچنين دولت نرخ تورم را ماهيانه و نقطه اي اعلام مي کردند.
برهمين اساس بانک مرکزي در گزارشي اعلام کرد نرخ تورم در ارديبشهت ماه نسبت به ارديبهشت سال قبل(روش نطقه اي)15 درصد اعلام کرده است.
به هر حال اينکه آقاي ميرحسين موسوي با استفاده از شاخص ساليانه نرخ تورم شاخص هاي عنوان شده از سوي رييس جمهور را دروغ عنوان مي کند، نشان دهنده ضعف اطلاعات اقتصادي ايشان است چون هم از يک شاخص ناملموس استفاده کرده و هم بدون توجه به تفاوت هاي روش هاي اندازه گيري نرخ تورم، رييس جمهوري را به دروغگويي متهم کرده است.
جالب اينجاست که رسانه هاي مخالف دولت در شهريور و مهرماه گذشته که تورم نقطه اي بالا بود همواره به اين تورم اشاره مي کردند اما امروز از آن سخن نمي گويند.
از طرف ديگر در اين برنامه ميرحسين موسوي بدون توجه به اينکه ضريب جيني بين صفر و يک است عدد ضريب جيني را بيش از سه هزار عنوان کرده که جاي تعجب دارد. با اين همه وي آمار ارائه شده از سوي رييس جمهور در خصوص ضريب جيني را کاملا اشتباه عنوان کرده که نشان مي دهد آمار ارائه شده تنها با اهداف تبليغاتي صورت گرفته است.
بهتر بود آقاي ميرحسين موسوي به جاي تشويش اذهان عمومي به جاي عنوان کردن برخي تيترهاي کلي به بيان برنامه هاي خود بپردازد تا مردم کمي از برنامه هايي که تاکنون منتشر نشده آگاهي پيدا مي کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا